A keleti szőnyegek mintavilága

Ha az lenne a célunk, hogy itt számba vegyük a kézi csomózású keleti szőnyegek (magyarországi szóhasználatban leggyakrabban perzsa szőnyegek) valamennyi alapanyagát, minden alkalmazott szövött eljárását, valahány csomózási technikáját, az összes színezék eredetét, fajtáit és a színezés módszereit, nem lenne egyszerű a dolgunk, de megvalósíthatnánk. Azonban ezen a felületen e szőnyegek varázslatos motívumai minden variációjának bemutatása sokféleségük és változatosságuk okán nemcsak, hogy szinte lehetetlen vállalkozást jelentene, de ráadásul a honlapra látogató teljesen elveszhetne a részletekben. Így itt meg kell elégednem a kézi csomózású szőnyegek főbb típusainak, stílusjegyeinek bemutatásával.

Vasnetsov_samolet.jpg

A „perzsa szőnyegek” mintavilágának kategorizálásakor hármas felosztásról beszélhetünk, úgy mint a geometriai, az indás (más néven virágos vagy florális), illetve a figurális ábrázolás. a geometriai, az indás (más néven virágos vagy florális), illetve a figurális ábrázolás

A geometriai motívumok alakjának és elhelyezkedésének megszámlálhatatlan variációja létezik, amelynek csak a képzelet szab határt. Természetesen léteznek az egyes tradicionális szőnyeg készítő vidékekre, városokra jellemző hagyományos motívum és színvariációk, stílusjegyek amelyeket már kis gyakorlattal is meg lehet különböztetni.

image.jpg

A különböző motívumstílusok gyakran keverednek is. A fent bemutatott szőnyegek közül az iráni KUM szőnyegen figyelhető ez meg, ahol az indás és a figurális motívumok kombinációját láthatjuk. Egy másik megközelítés inkább a minták vonalvezetése szerint osztja fel az első két csoportot ívelt- és egyenes vonalvezetésűre. Az ívelt vonalvezetésű mintázatok az általában magasabb színvonalat képviselő városi műhelyeket dicsérik, míg az egyenes vonalvezetés inkább falusi vagy nomád készítőkre utal.

Különösen akkor érzékelhetőek a fenti csoportosítás szerinti falusi-városi stílusjegyek különbségei, ha – ahogyan a fenti képeken látható – e kiváló nomád szőnyeg mellé helyezünk egy meseszép városi alkotást (jobb oldali kép), amely önmagában is dicséri alkotóművészeit. Megkülönböztethetjük a mintázatot aszerint is, hogy egy nagy központi-, és az aköré csomózott kisebb motívumból áll vagy több kisebb-, illetve sok apró motívumból díszíti. A fenti képeken iráni Nain szőnyegeken figyelhetjük meg a különbséget az egy központi nagy motívum köré szerkesztett, illetve a több kisebb indás (virágos) motívum jellegzetességei között.

652x450_100403-tot-ce-trebuie-sa-stii-despre-covoarele-orientale

Az előzőekben vázolt csoportosításon túl, a motívumok elhelyezkedését másfajta megközelítésből is szemlélhetjük. Ebben a tekintetben végül, de nem utolsó sorban a medaillonos, az ismétlődő mintás vagy a különböző alakú mezőket (téglalap, négyzet, rombusz és egyéb) tartalmazó kazettás elrendezésekről mutatunk be néhány képet. Mindemellett nem elhanyagolható tény, hogy ebben a csoportosításban is lépten-nyomon találkozhatunk olyan szőnyegekkel, amelyeken az ismétlődő minták keverednek a kazettás elrendezéssel és a medallionok alkalmazásával.

Szeretne elsőként értesülni a legújabb híreinkről és linformációinkról?

Cikkeink hasonló témában

A CSOBI ZIEGLER TÖRTÉNETE RÖVIDEN

AZ interjú

Ezek érdekelhetnek még

Ez is érdekes lehet

Aladdin története

×
×

Cart

Regisztráljon a kedvezményekért!

Legyen Ön is a Kabiri család tagja! Készítsen felhasználót, és értesüljön elsőként a legújabb ajánlatainkról, kedvezményeinkről, és egyéb híreinkről!