(Kunvári Antal interjúja Jamal Abdul Naser-rel)
A magyarországi keleti-szőnyegek piacán elsőként lett márkanév a KABIRI védjegy. A szőnyegek egyik legkorábbi említése az Ószövetségben található, de sok klasszikus irodalmi forrásban, köztük Homérosz Íliászában, Aiszkhülosz színdarabjaiban is megjelenik;i. e. 500-ban már gazdagon díszített szőnyegek készültek.
Ebből az időből származik a legrégibb fennmaradt szőnyeg: a PAZIRIK, az Altáj-hegység vidékéről, amely egy szkíta hercegnő sírleletének volt egy darabja.
A mára áttérve: Tisztelt Jamal Úr! Milyen minták, körülmények játszottak közre abban, hogy ÖN a keleti szőnyegek szépségének magyarországi hirdetője, majd terítője-disztribútora-lett?
1985-óta élek Budapesten; felsőfokú tanulmányaim elvégzése után óhazámba, Afganisztánba visszatérni akkoriban nem lett volna szerencsés, ezért úgy döntöttem, hogy a szívemhez és hagyományaimhoz hűen a népszerű keleti szőnyegek magyarországi megismertetésében – később forgalmazásában meglévő gazdasági űrt töltöm ki, és e feladatot missziónak tekintem.
A szőnyeget én szinte megszemélyesített tárgynak képzelem, amelyet szeretni, simogatni kell…. Ha megkedveljük, ragaszkodunk hozzá, féltjük, óvjuk, védelmezzük.
Szakmai tudása családi vonás, képzés vagy ilyen szintet bárki elsajátíthat?
Természetesen attól, hogy nem szövök-csomózok, pontosan ismerem a készítés technológiáját. Hangsúlyozom, hogy a témakörben fellelhető szakirodalmat folyamatosan tanulmányozom, szemlézem, elemzem igyekszem a mindennapokban hasznosítani magam és vevőim javára.
Ez a készítési mód évezredek óta nem változott ;ám minden tájnak megvan a maga sajátos motívum-és színvilága, amely családról-családra öröklődik, és csak kis részben módosul. E szín-minta és motívumvilágot szerette meg Európa, de például Japánban is igen népszerűek.
Mint polgár és mint szakember miben látja a -keleti-szőnyeg-kultúra világméretű –sokszázéves- diadalát?
Az ember természeténél fogva szereti a kényelmet, és a tárgyi eszközök, amelyek körülveszik, nem lehetnek –formailag, anyagukban, színeikben közömbösek számára. Hátha még minden nap találkozik velük!Világos, hogy meggondolja, megfontolja, hogy milyen tárgyakat-jelen esetben milyen szőnyegeket választ, milyen forma-terjedelem, mintázatú legyen a közelében.
A keleti szőnyegek titkát sokan kutatták, megfogalmazták: szerintem ami az embereket megfogja, azok szépsége, változatossága, egy kifinomult tárgy, és segítségével otthonába ”csempészi” a titokzatos keletet….
Milyen arányban jelenik meg ebben a tárgyi eszközben 1. -a vagyoni érték, (a jómód szimbóluma-2-a tartósság, 3. -ahasználati-sokoldalú-alkalmazása, 4. -hiúság, nagyzolás, dicsekvés?
Minden vásárlót más-és más szempont motivál: a hétköznapi használati tárgytól a művészeti érték felismeréséig terjed a skála. Ám azzal mindenki tisztában van, hogy egy szép keleti szőnyeg tartós értéket-vagyont-képvisel, éspedig tartósan.
A szőnyegekkel nem szükséges dicsekedni, dícsérik azok saját magukat. Itt hívom fel az olvasók figyelmét, hogy ha külföldön járnak, legyenek óvatosak a szőnyegek vásárlásánál-pld. selyemszőnyegeknél-mert igen sok a gépi hamisítvány. Látszólag olcsóbbak, de talmi tárgyak, csalódást okoznak gyakorta.
Valóban minden kézicsomózású keleti szőnyeg eredeti és egyedi példány?
Igen, minden kézicsomózású keleti szőnyeg egyetlen, eredeti példány!
Nem kerülhetem meg a kérdést: a magyar közizlés és igény szint tartalmaz-e több ezer éves látens belső késztetést-az ősmagyarok sátraiban gazdagon megjelentek a szőnyegek-”késő százak után”a szőnyegek közelségének igénye, ma, 2018-ban?
Saját-most már több, mint 20 éves tapasztalatom szerint a magyarok kedvelik a keleti szőnyeget. És nemcsak az értelmiség, a „középosztály”, hanem az átlagpolgár is. Hogy ennek az eredője az ősmagyarok akkori igényének továbbhagyományozása miatt vált állandóvá, lehetséges.
Mert a sátrakban se szeri se száma nem volt a különféle célú gyapjúszőnyegek használatának. Ismereteim szerint a török-világ -Magyarországon-is igen magas –többek között- szőnyegkultúrát mutatott, indukált, hordozott. Nyilván hatással volt a lakosságra.
Egyébként a középkortól Magyarországon is készítettek kézicsomózású szőnyeget,
például: Marosvásárhelyen.
Véleménye szerint meddig lesz –akár keleten is –a szőnyegszövés a kézicsomózás-amely rendkívűl megterhelő fizikai munka- a mai valóságban, a robotizáció korában még gyakorlat?
A termelékenység, a digitalizáció, robotizáció a keleti szőnyegpiacot is megérintette. A tömegtermelés, a verseny nem múlik el hatástalanul, ezen a területen sem;egyre kevesebben vannak akik szőnyegszövéssel foglakoznak és mivel a kézigyártású szőnyegek ára egyre magasabb lesz, többnyire csak a jobbmódú polgárok tudják megvásárolni, főleg a művészi-magas értéket képviselő különleges keleti szőnyegeket.
Van-e stratégiai terve 20 évi sikeres működése után a KABIRI SZŐNYEGÁRUHÁZNAK további bővítésre, előrelépésre?
Stratégiai tervünkben szerepel egy új, korszerű áruház és műhely létrehozása, ahol kényelmesen, könnyedén tekintheti meg a vásárló a választékot, parkolás-rakodás egyszerűen megoldható, a -tisztító, rojtozó stb. -műhely látványos bemutató is lehetne.
Lehet ez egy ipari parkban is, a főváros közelében. Bízom abban, hogy a bővítéshez az illetékes bank-ok- a Kis-és Középvállalkozások programjában segíteni fognak-bennünket-.
Célom továbbra is ez marad: minél magasabb színvonalon lássam el a vevőkörömet, a budapesti és vidéki vásárlót növekvő választékkal, teljeskörű szolgáltatással(online-
eladás, házhozszállítás, kölcsönzés, tisztítás, tanácsadás, stb. -megelégedésükre.
Miért tartotta fontosnak választott nevének, logójának védjegyoltalom alá helyezését?Csak a hitelesség erősítése miatt?
Magyarországi „gyökereimet”kívántam mélyebbre ereszteni, a legmagasabb magyarországi jogi-hitelességi feltételnek megfelelni, A „KABIRI” név-egyébként afgánul: felnőtt, nagy-ot jelent-ezzel Márka lett;és a név, amely a Szőnyegáruház tulajdona, garancia a forgalmazott termékek eredetiségére, minőségére, árára –és értékére . És ezzel a védjeggyel áruházunk jogot nyert az európai unióban szokásos bejegyzett ® -registered-oltalmazott emblémák árui-szolgáltatásai -szimboluma-sorába lépni.
Ön és munkatársai a kedves vásárlóknak nagyon szívesen adnak szaktanácsot a áru-k-kiválasztásánál;ez a KABIRI Vevőszolgálata. Ez igen fontos, tapasztalatom szerint igen hálásak a vevők emiatt. Része a kiegészítő szolgáltatásaiknak, mint házhozszállítás, on-line- eladás, szőnyegtisztítás, rojtozás stb. Terveznek-e további szervizt?
Újabban igen nagy népszerűségnek örvend a különféle szervezetektől, intézményektől a -nagyméretű-keleti szőnyegek kölcsönzése.
Mivel csak alkalmakkor van szükség ezekre, fölösleges megvásárolniuk, egyszerűbb, ha kölcsönzik azokat. -kongresszusok, vállalati ünnepségek, jubileumok, fogadások, stb. – Színházak is gyakran vesznek igénybe kölcsön-szőnyegeket. -legutolján a Miskolci Nemzeti Színház, a Marosvásárhelyi Színház élt ezzel a lehetőséggel. – A szokásos -kérdésében említett-szerviz szolgáltatásokon kívül több ízben bíztak meg szakértői feladattal-kárbecslés, értékbecslés, minőségi–eredetiségi viták, stb-hatóságok, magánszemélyek, ezeket objektíven korrektül látom el, az ügyek igazságos rendezése érdekében.
Igazgató úr! Válaszait köszönöm, és kívánom, hogy keleti szőnyeg „misszióját”
továbbra is eredményesen folytassa!
Kunvári Antal
http://www.kabiriszonyeghaz.hu/